Zusammenfassung
Nicht hinreichend durch körperlich medizinische Befunde erklärbare (somatoforme) Schmerzen im Rücken und Nacken können durch psychosozialen Stress oder auch durch traumatische Erfahrungen bedingt und – jederzeit abrufbar – im "Schmerzgedächtnis" gespeichert sein, selbst wenn die peripheren "Schmerzsensoren" (Nozizeptoren und C-Fasern) überhaupt nicht erregt sind. Wie mit bildgebenden Verfahren gezeigt, korrelieren sie in der Regel mit der neuronalen Aktivität in der Schmerzmatrix des limbischen Systems, können jedoch durch gewisse kognitive Interventionen gelindert werden, etwa durch Ablenkungsstrategien oder operante Konditionierung mittels Neurofeedback. Durch Letztere kann aber die Aktivität in der Schmerzmatrix nicht nur vermindert, sondern – bei entsprechender Motivation – auch erhöht werden. Damit wird nun vorstellbar, wie sich psychosomatische Schmerzen z. B. bei "sekundärem Krankheitsgewinn" verstärken können und sogar chronisch werden – durch (erlernte) nachhaltige Veränderungen in der neuronalen Aktivität des limbischen Systems, insbesondere des anterioren Gyrus cinguli.
Abstract
Psychosomatic pain may be related to mental or social stress but may also result from traumatic experience stored in the pain memory. It usually correlates with neuronal activity in the so-called pain matrix of the limbic system (particularly the anterior cingulate) rather than with nervous activity originating in C-fibres and nociceptors. Significantly, pain as well as neuronal activity in the cingulate may be modified by cognitive factors such as attention or distraction but also by operant conditioning involving "neurofeedback" guided by real-time functional magnetic resonance imaging. Given certain psychosocial rewards learning by operant conditioning may therefore well be involved in, and (partly) account for, the aggravation and chronification of psychosomatic pain as well as for alterations in the pain matrix that are often observed in patients suffering from chronic backache.
Literatur
Adler RH (1997) Schmerz. In: Adler RH, Herrmann JM, Köhle K, Schonecke OE, Uexküll T v, Wesiack W, Psychosomatische Medizin, Studienausgabe der 5. Aufl. Urban und Schwarzenberg, München, S 262–276
Casey KL (1999) Forebrain mechanisms of nociception and pain: analysis through imaging. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America 96: 7668–7674
Coghill RC, McHaffie JG, Yen YF (2003) Neural correlates of interindividual differences in the subjective experience of pain. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America 100: 8538–8542
Cook DB, Lange G, Ciccone DS, Liu WC, Steffener J, Natelson BH (2004) Functional imaging of pain in patients with primary fibromyalgia. Rheumatology 31: 364–378
deCharms RC, Maeda F, Glover GH, Ludlow D, Pauly JM, Soneji D, Gabrieli JD, Mackey SC (2005) Control over brain activation and pain learned by using real-time functional MRI. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America 102: 18626–18631
Derbyshire SW, Whalley MG, Stenger VA, Oakley DA (2004) Cerebral activation during hypnotically induced and imagined pain. Neuroimage 23: 392–401
Flor H (2003) Wie verlernt das Gehirn den Schmerz? Verletzungsbezogene und therapeutisch induzierte neuroplastische Veränderungen des Gehirns bei Schmerz und psychosomatischen Störungen. In: Schiepek G, Neurobiologie der Psychotherapie. Schattauer, Stuttgart, S 213–223
Goldberg RT, Goldstein R (2000) A comparison of chronic pain patients and controls on traumatic events in childhood. Disability and Rehabilitation 22: 756–763
Hasenbring M (2000) Attentional control of pain and the process of chronification. In: Sandkühler J, Bromm B, Gebhart GF, Nervous system plasticity and chronic pain. Progress in brain research, Bd 129. Elsevier, Amsterdam, S 525–534
Heinl H, Heinl P (2004) Körperschmerz – Seelenschmerz: die Psychosomatik des Bewegungssystems; ein Leitfaden. Kösel, München, S 42
Julien N, Goffaux P, Arsenault P, Marchand S (2005) Widespread pain in fibromyalgia is related to a deficit of endogenous pain inhibition. Pain 114: 295–302
Koyama T, McHaffie JG, Laurienti PJ, Coghill RC (2005) The subjective experience of pain: where expectations become reality. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America 102: 12950–12955
Lang EV, Benotsch EG, Fick LJ, Lutgendorf S, Berbaum ML, Berbaum KS, Logan H, Spiegel D (2000) Adjunctive non-pharmacological analgesia for invasive medical procedures. A randomised trial. Lancet 355: 1486–1490
Millecamps M, Centeno MV, Berra HH, Rudick CN, Lavarello S, Tkatch T, Apkarian AV (2007) d-Cycloserine reduces neuropathic pain behavior through limbic NMDA-mediated circuitry. Pain 132: 108–123
Nakamura Y, Paur R, Zimmermann R, Bromm B (2002) Attentional modulation of human pain processing in the secondary somatosensory cortex: a magneto-encephalographic study. Neuroscience Letters 328: 29–32
Paquette V, Levesque J, Mensour B, Leroux JM, Beaudoin G, Bourgouin P, Beauregard M (2003) "Change the mind and you change the brain": effects of cognitive-behavioral therapy on the neural correlates of spider phobia. Neuroimage 18: 401–409
Rainville P, Duncan GH, Price DD, Carrier B, Bushnell MC (1997) Pain affect encoded in human anterior cingulate but not somatosensory cortex. Science 277: 968–971
Resch F (1999) Entwicklungspsychopathologie des Kindes- und Jugendalters, 2. Aufl. Beltz Psychologie Verlags-Union, Weinheim, S 383–388
Rüegg JC (2005) Neurophysiologie psychosomatischer Schmerzen. Psychotherapie Forum 13: 136–142
Rüegg JC (2006) Gehirn, Psyche und Körper: Neurobiologie von Psychosomatik und Psychotherapie, 3. Aufl. Schattauer, Stuttgart, S 140
Rüegg JC (2007) Neurobiologische Aspekte der kognitiven Beeinflussung von somatoformen Schmerzen im Alter. Psychotherapie im Alter 4(2): 25–34
Sandkühler J (2000) Learning and memory in pain pathways. Pain 88: 113–118
Scott DJ, Stohler CS, Egnatuk CM, Wang H, Koeppe RA, Zubieta JK (2007) Individual differences in reward responding explain placebo-induced expectations and effects. Neuron 55: 325–336
Valet M, Sprenger T, Boecker H, Willoch F, Rummeny E, Conrad B, Erhard P, Tolle TR (2004) Distraction modulates connectivity of the cingulo-frontal cortex and the midbrain during pain – an fMRI analysis. Pain 109: 399–408
Wager TD, Rilling JK, Smith EE, Sokolik A, Casey KL, Davidson RJ, Kosslyn SM, Rose RM, Cohen JD (2004) Placebo-induced changes in FMRI in the anticipation and experience of pain. Science 303: 1162–1167
Wager TD, Scott DJ, Zubieta JK (2007) Placebo effects on human µ-opioid activity during pain. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America 104: 11056–11061
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Rüegg, J. Somatoforme Schmerzen: hirnphysiologische Aspekte. Psychotherapie Forum 16, 15–21 (2008). https://doi.org/10.1007/s00729-008-0222-9
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00729-008-0222-9